hoe schrijf je een persbericht

“Help! Hoe schrijf ik een goed persbericht?”

Met een goed persbericht kun je als organisatie gratis publiciteit krijgen. Daarom zijn persberichten onverminderd populair. Maar hoe schrijf je een goed persbericht? Hoe lang mag de tekst zijn? Welke informatie zet je er in? En: welk beeldmateriaal stuur je mee? Hier 9 tips.

Hoe schrijf je een persbericht: 9 tips

Tip 1. Zorg dat je echt nieuws hebt.
Ondernemers en medewerkers zijn vaak erg enthousiast over hun eigen organisatie. Logisch! Maar niet iedere ontwikkeling in het bedrijf is ook nieuwswaardig. Goed om kritisch te zijn op wat je naar buiten brengt. Want een persbericht sturen kun je niet te vaak doen. Je wilt de media te vriend houden en dat lukt het beste als je af en toe met nieuws komt dat echt de moeite waard is.

Toets daarom altijd of het onderwerp van je persbericht voldoende nieuwwaarde heeft. Stel dat een andere, jouw onbekende organisatie met dit nieuws naar buiten komt. Zou je dit dan willen lezen? En zo ja, waarom?

Kom je tot de conclusie dat het bedrijfsnieuws een beetje magertjes is, kijk dan of je iets aan het nieuws kunt toevoegen waardoor het interessanter wordt.

Zorg ervoor dat het nieuws ook echt nog nieuws is op het moment dat de pers het persbericht ontvangt. Geef de media een primeur en wacht met het verspreiden van het nieuws via de eigen media zoals de website, een nieuwsbrief en social media.

Vraag je ook af voor wie het nieuws interessant zal zijn. Voor (potentiële) klanten, voor de wijkbewoners of voor de hele branche?

Tip 2. Bepaal je doel.

Bedenk van tevoren wat je wilt bereiken met het sturen van een persbericht. Is het belangrijkste dat je bedrijf wordt genoemd? Of wil je dat de lezer iets doet na het lezen van het artikel? Als je van te voren je doel bepaalt, kun je de tekst van je persbericht daar op afstemmen.

Mogelijke doelen zijn:
– bezoekers krijgen voor een open dag
– omwonenden op de hoogte stellen van wat er bij de organisatie gaande is
– potentiële klanten laten weten dat ze nu ook voor product of dienst X bij je terecht kunnen
– de maatschappelijke betrokkenheid van het bedrijf laten zien
– laten weten dat het goed gaat met het bedrijf
– laten zien hoe deskundig de organisatie is
– de naamsbekendheid van je organisatie vergroten

Tip 3.  Kies media die passen bij het persbericht en bij je bedrijf.

Je weet wat je wilt bereiken met het persbericht. Dan kun je nu gaan bekijken welke media mogelijk geïnteresseerd zijn in het nieuws. Ieder medium heeft zijn eigen bereik en zijn eigen doelgroep. Kies de podia die het beste aansluiten bij wat je hebt te melden.

Een paar voorbeelden. Als je collega’s en branchegenoten wilt bereiken, kies je voor een (online) vakblad. Opereer je als organisatie vooral lokaal, dan is een huis-aan-huis blad een logische keuze. Kies voor een landelijk publieksblad als je nieuws hebt op het gebied van interieur of mode.

Het kan best zijn dat het bedrijfsnieuws voor meer dan één groep interessant is. Schrijf dan verschillende persberichten en leg andere accenten.

Probeer in te schatten hoe groot de kans is dat de media van je keuze je persbericht zullen plaatsen. Daarbij geldt kwaliteit, niet kwantiteit. Je kunt beter een paar persberichten sturen die helemaal zijn geschreven op de media die voor je bedrijf van belang zijn dan 99 media aanschrijven met een algemeen verhaal.

Online neemt een steeds grotere plaats in in het medialandschap, dus denk vooral ook aan nieuwssites. Op internet is de grens tussen nieuwssite of magazine en blog soms onduidelijk. Terwijl de invloed van een blogger van belang kan zijn voor je organisatie. Met deze regel zit je altijd goed: stuur een persbericht naar de media. En stuur een blogger een persoonlijke mail. Het heet niet voor niets een persbericht!

Tip 4. Maak het makkelijk voor de journalist

Journalisten en webredacteuren hebben weinig tijd. Het liefst ontvangen ze een tekst die ze met ‘knippen en plakken’ snel in hun eigen cms-systeem kunnen plaatsen. Zorg er dus voor dat de tekst zo is opgesteld dat deze niet of nauwelijks herschreven hoeft te worden.

Niet doen:
– superlatieven gebruiken zoals ‘hèt bedrijf op het gebied van…’, ‘uniek’, ‘de goedkoopste’, ‘de beste’, ‘de leukste’.
– het bedrijf, het product of de dienst veelvuldig noemen
– schrijven vanuit de organisatie (‘Wij bieden dit’)
– pdf sturen
– een onrustige opmaak kiezen

Wel doen:
– realistische termen gebruiken
– terloops het bedrijf, het product of de dienst noemen
– appelleren aan een behoefte van de lezer
– een tekst aanbieden die een-op-een geplaatst kan worden
– een kopieerbare tekst sturen
– een heldere structuur aanbrengen in de opmaak
– voeg fragmenten uit een interview toe, dat maakt de tekst levendig

Tip 5. Verplaats je in de lezer

Bedenk wat de lezer eraan heeft om jouw nieuwsbericht te lezen. Welk voordeel levert het hem of haar op – in praktische zin of op het gebied van kennis. Formuleer je persbericht zo dat het voor de lezer meteen duidelijk is wat hij of zij eraan heeft.

Tip 6. Beperk je tot één nieuwsfeit

Je hebt maar een paar seconden de tijd om de webredacteur of journalist te overtuigen dat jouw persbericht echt de moeite waard is. Zorg er daarom voor dat het persbericht van begin tot eind over hetzelfde onderwerp gaat. De kracht zit ‘m in de beperking!

Tip 7. Verpak het nieuws op een aantrekkelijke manier

hoe schrijf je een persbericht foto

Voeg beeldmateriaal toe aan je persbericht

In een persbericht zet je het belangrijkste nieuws bovenaan. Je maakt de tekst ‘oprolbaar’, dat wil zeggen dat het voor de journalist of webredacteur makkelijk is om aan de onderkant van de tekst een stukje weg te laten zonder dat hiermee inhoud verloren gaat.

– Schrijf helder en compact. Eén A4-tje is voldoende
– Houd de opmaak rustig
– Vermeld bovenaan in groot lettertype het woord ‘persbericht’
– Vermeld de datum waarop je het persbericht verzendt
– Vermeld de plaats waarin je organisatie is gevestigd
– Voeg eventueel het bedrijfslogo toe
– Beschrijf het onderwerp in drie tot negen woorden en plaats het in een groot en gangbaar lettertype
– Schrijf een intro van een regel of vijf. Zet dit in een iets groter lettertype dan de rest van de tekst. Maar het intro vet
– Schrijf drie tot vier alinea’s tekst in een lettertype van normale grootte (10 tot 12 punts)
– Plaats tussenkopjes boven de tweede en volgende alinea’s
– Plaats onderaan een gedeelte met ‘Noot: alleen voor de redactie, niet voor publicatie’
– Vermeld in de noot hoe de journalist of webredacteur contact kan opnemen, waar hij meer informatie kan vinden en wie de contactpersoon is voor dit persbericht
– Voeg aansprekend beeldmateriaal toe. Kies een hoge resolutie foto voor drukwerk en een lage resolutie voor online gebruik. Zorg dat de afbeeldingen vrij zijn van auteursrecht en beeldmerken

Tip 8. Laat het persbericht aan een ander lezen

Vraag een collega of een kennis om het persbericht kritisch door te nemen. Is alles duidelijk? Is het aantrekkelijk geschreven? Wat is volgens hem of haar het doel van dit persbericht? Pas de tekst eventueel aan op basis van de feedback die je krijgt.

Tip 9. Verstuur je persbericht via mail of cms

Verzamel emailadressen van de media die je wilt benaderen en leg bijvoorbeeld in een Excel-bestand een perslijst aan met de naam van het medium, het emailadres, een contactpersoon en diens functie. Je kunt als bedrijf ook persadressen kopen.

Als je van plan bent om slechts een paar media te benaderen: stuur dan een persoonlijke mail, met het adres in de ‘aan’-balk. Gebruik sowieso geen ‘cc’ en liever ook geen ‘bcc’. Ook hier wil je voorkomen om als ‘spammer’ te worden bestempeld.

Je hebt misschien de mogelijkheid om via het cms systeem een persbericht te versturen. Dat is een makkelijke methode als je veel persadressen hebt. Zorg altijd voor betrouwbare, actuele persadressen. Je wilt immers niet te boek komen staan als ‘spammer’.

Krijg je een foutmelding? Verwijder het persadres direct uit je adressenbestand. Zo houd je de perslijst ‘schoon’.

Liever een persbericht laten schrijven?

Denk je na het lezen van deze tips: poehee, ik láát liever een persbericht schrijven. Neem dan contact op met Feenomeen. Dan bespreken we de mogelijkheden.

Lees ook: Over Feenomeen, Checklist website laten maken, Hoe breng ik mijn bedrijf onder de aandacht, Gevonden worden in Google, Nieuwe klanten vinden voor je bedrijf in 5 stappen.