Wil je beter gevonden worden in google? Hier 3 tips om je daar bij te helpen.

Tip 1. Denk als je klant

Gevonden worden in google

Gevonden worden in google: denk als je klant!

Vraag jezelf af waar je klant naar op zoek is tijdens het surfen op internet. Welke woorden zou je websitebezoeker intypen bij zoekmachine google om bij jouw website uit te komen?

Een voorbeeld: Feenomeen wil graag kleine organisaties en bedrijven met groeipotentieel bereiken. Feenomeen kan ervoor kiezen om blogs te schrijven over SEO of over content marketing, maar veel mensen kennen die begrippen niet. Het heeft dan meer zin om blogs te schrijven over ‘beter gevonden worden in google’.

Er is dus een groot verschil tussen formuleren wat je bedrijf aanbiedt (bijvoorbeeld ‘SEO’) en informatie aanbieden waar je klant naar op zoek is (‘gevonden worden in google’). Je klanten willen een oplossing voor een probleem, een antwoord op een vraag. Bied dus antwoorden en oplossingen aan op je website. Inderdaad, zoals een antwoord op de vraag: wil je beter gevonden worden in google?

Hoe kom je erachter wat je klanten willen weten? Als je een lopend bedrijf hebt, kun je eens nagaan met welke vraag of met welk probleem je huidige klanten bij jou zijn gekomen.

Je kunt ook mensen in je omgeving eens vragen wat ze in google zouden intypen als ze op zoek zijn naar de producten of diensten van jouw bedrijf. Daar kunnen heel verrassende antwoorden uit komen!

Schrijf al deze suggesties op. Bedenk vervolgens hoe jouw bedrijf die zoekende klant kan helpen bij het oplossen van zijn probleem of bij het beantwoorden van zijn vraag. Dat zet je op je site. In tekst, video en plaatjes.

Let op: sommige zoekwoorden zijn erg algemeen, zoals ‘origineel cadeau’ bijvoorbeeld. Hier zoeken veel mensen op. Het is dan heel moeilijk om met je website makkelijk gevonden te worden in google. Het is eenvoudiger om resultaat te boeken met zoekwoorden waar minder vaak naar gezocht wordt, maar die wel helemaal passen bij wat jij als bedrijf te bieden hebt.

Om bij het voorbeeld te blijven van Feenomeen: ‘gevonden worden in google’ is een veel kleinere zoekterm dan ‘SEO’. Dat wil zeggen: het aantal mensen dat hierop zoekt is veel kleiner. Om met SEO te scoren in google moet ik ontzettend veel inspanningen leveren; de concurrentie is erg hoog. Met de kleinere zoekterm bereik ik een kleinere groep klanten, maar het is makkelijker om gevonden te worden tussen al die andere webpagina’s. Bovendien past de zoekterm beter bij mijn doelgroep: de zzp-er en kleine organisaties.

Een zoekterm die minder vaak wordt ingetypt, kan uit een enkel woord bestaan, maar je kunt ook een combinatie van woorden kiezen. Hoe langer de combinatie van woorden, des te kleiner de groep die hierop zoekt. Omdat google altijd zo goed mogelijk antwoord wil geven op de vraag, zullen de zoekresultaten bij een zin anders zijn dan bij een of twee woorden.

Om te kunnen denken als je klant, is het handig om een profiel te hebben van je doelgroep. Hoe je dit doet, lees je in Nieuwe klanten vinden voor je bedrijf in 5 stappen.

Tip 2. Denk als zoekmachine google

Zoekmachines als Google zijn ‘robots’. Ze denken logisch en scannen regelmatig alle (nieuwe) informatie die ze tegenkomen op je site.

Je moet de zoekmachine dus van goede informatie voorzien. Informatie waar jouw klanten naar zoeken.

Als je op je website consequent over dezelfde onderwerpen informeert, dan begrijpt google dat je daar in bent gespecialiseerd. Je zult in de zoekresultaten dan ook sneller op die onderwerpen komen bovendrijven.

Gebruik de juiste woorden en woordcombinaties in de webteksten, gebruik passende foto’s met de juiste namen en zorg dat je bij de inzet van social media ook weer dezelfde zoektermen gebruikt als op je website. Eigenlijk heel logisch…

Zorg dat je in al je online communicatie dezelfde begrippen gebruikt; ook op twitter, facebook, linkedin. En zorg dat de zoektermen aansluiten bij wat je klant zoekt en bij wat je te bieden hebt. Het heeft geen zin om veel bezoekers te trekken door bijvoorbeeld je website te optimaliseren op ‘gratis taart’ als je auto’s verkoopt. Dan krijg je misschien wel veel bezoekers maar die gaan weer snel van je site af. En dat is je doel niet.

Tip 3. Denk als een mens

Gevonden worden in google

Gevonden worden in google: denk als een mens

Ik zie zelf veel overeenkomsten tussen een website die goed scoort in google en een populair persoon in het echte leven. En wel hierom.

Een actief, interessant, populair, betrouwbaar, flexibel mens heeft een groot sociaal netwerk en veel impact. Zo werkt het ook met een website. Zorg dat je website die kenmerken heeft.

Google beloont:
– een website die regelmatig van verse inhoud wordt voorzien (actief!)
– interessante en relevante inhoud: de website bezoeker dan blijft langer hangen op je website en bekijkt meer dan één pagina
– een populaire website: je site wordt op meerdere sites genoemd, je hebt veel actieve en populaire volgers op social media en je posts worden gewaardeerd
– betrouwbaarheid: op je site geef je informatie die past bij wat je bedrijf biedt en je hebt je populariteit eerlijk verdiend
– flexibiliteit: je website werkt goed op alle apparaten: mobiel, tablet, desktop
– websites waarvan de techniek in orde is: snel en makkelijk door te lopen door de robots

En zo zijn er nog veel meer elementen die van invloed zijn als je goed gevonden wilt worden in google.

Heb je iets aan bovenstaande informatie? Ik hoop het! Laat het weten. Feenomeen helpt je graag als je vragen hebt op het gebied van gevonden worden in google.

Misschien vind je dit ook interessant: Hoe breng ik mijn bedrijf onder de aandacht? en Nieuwe klanten vinden voor je bedrijf in 5 stappen.