adverteren op internet

Adverteren op internet: met een paar muisklikken geregeld?

Adverteren op internet. Wat is er zoal mogelijk? En wat past bij jouw bedrijf of organisatie?

Voordat je als bedrijf besluit om te adverteren op internet, is het goed om even stil te staan bij wat je wilt bereiken. Je kunt het marketingbudget immers maar één keer uitgeven! Wil je bijvoorbeeld direct artikelen verkopen of wil je de naamsbekendheid van je bedrijf vergroten?

Heb je een beperkt budget voor pr-activiteiten, bepaal dan welke vorm van adverteren op internet voor jouw organisatie het meest kan opleveren.

In dit artikel heeft Feenomeen een aantal tips en interessante blogs van derden voor je op een rijtje gezet.

Adverteren op internet: tijdelijk effect

Bedenk dat online adverteren een tijdelijk effect heeft. Zolang de campagne duurt, heb je extra aandacht voor je producten of je bedrijf. Daarna is het budget op en is de exposure verdwenen. Als het goed is, heb je in de campagneperiode nieuwe klanten bereikt en extra omzet weten te realiseren. Dat is mooi.

Er zijn ook mogelijkheden om met hetzelfde budget een langduriger resultaat te bereiken. Door het adverteren te combineren met SEO (search engine optimalization), video en posts op social media. Hierover verderop in het artikel meer.

Vormen van adverteren op internet

adverteren op internet

Adverteren met tekstuele advertenties

Google Adwords
De ongetwijfeld meest bekende vorm van online adverteren is Google Adwords. Hier heb je de keuze tussen advertenties van een paar regels tekst bovenaan en rechts van de lijst met zoekresultaten, advertenties in de vorm van een afbeelding die je zelf aanlevert en adverteren bij google shopping.

Als je een Adwords campagne overweegt, is het goed om hier een SEA (search engine advertising) specialist voor in te huren. Er zijn veel mogelijkheden bij het instellen van een campagne. Daarom is het belangrijk om goed te testen welke keuzes het beste werken voor je bedrijf.

Waarschijnlijk werkt deze vorm van online adverteren het beste voor bedrijven die concrete artikelen verkopen, zoals webwinkels, verzekeraars, cursuscentra. Huur je een SEA specialist in: zorg dan dat je er bovenop zit! Evalueer in het begin regelmatig.

adverteren op internet

Adverteren met je eigen beeldmateriaal

Het kan een paar weken tot een paar maanden duren voordat je als bedrijf de best renderende advertenties hebt opgesteld. Zelfs als je een expert inhuurt.

Een van de voordelen van adverteren via Google Adwords is dat veel mensen geneigd zijn om de bovenste zoekresultaten aan te clicken. Niet iedereen ziet het verschil tussen een advertentie en een ‘organisch’ zoekresultaat. Een organisch zoekresultaat krijg je te zien omdat de inhoud van die webpagina volgens google inhoudelijk goed aansluit bij je zoekopdracht.

Remarketing
Bij Google Adwords heb je ook de keuze om een bezoeker aan je website op een later tijdstip nog eens je advertentie te laten zien. Dat heet remarketing en het werkt goed om klanten die in eerste instantie niets bij je hebben gekocht, toch over de streep te helpen. Je kent dit verschijnsel misschien wel: je hebt artikelen in een webwinkel bekeken – bijvoorbeeld een broek bij Zalando. Als je daarna verder surft, krijg je één of meer keren een advertentie van Zalando te zien.

Google shopping

adverteren op internet

Een voorbeeld van Google shopping en tekstuele advertenties

Relatief nieuw is Google Shopping. Als je zoekt op bijvoorbeeld ‘badpakken’ dan krijg je bovenaan de zoekresultaten suggesties met afbeeldingen van een badpak. Zie het voorbeeld hier rechtsboven. Het voordeel van deze advertentieruimte is dat ze plaatjes bevatten en daardoor meer ruimte innemen en meer aandacht krijgen. Lees hoe je kunt adverteren op internet via google. Heel geschikt voor het verkopen van concrete producten.

Feenomeen is geen SEA specialist maar verwijst je graag door.

Adverteren op Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube

Facebook, Twitter, LinkedIn en YouTube zijn de meest bekende social media. Ook hier kun je online adverteren.

Facebook – Adverteren bij Facebook is een hele mooie optie als je goed op de hoogte bent van hoe je doelgroep is opgebouwd èn als je klanten zich op Facebook bevinden!

Je kunt namelijk bij het opstellen van een advertentie op Facebook heel makkelijk selecteren op locatie, sekse, leeftijd en interessegebieden. Zo kun je heel gericht adverteren. Pas de afbeelding en de tekst die je gebruikt voor je advertentie aan op de doelgroep die je wilt bereiken.

Adverteren op Facebook is vrij eenvoudig zelf te organiseren. Lees ook Adverteren op facebook voor beginners.

adverteren op internet linkedin

Advertenties op LinkedIn

Twitter – Voor adverteren op Twitter raadt Feenomeen je een interessant blog aan van Frankwatching. Daarin staat alles wat je als beginnend adverteerder wilt weten. Adverteren op twitter: zet je eerste campagne op.

LinkedIn – Richt je bedrijf zich vooral op andere bedrijven? Of op professionals? Dan kan het interessant zijn om te adverteren op LinkedIn. Lees voor de beginselen dit blog op Frankwatching: Beter zichtbaar op LinkedIn.

Youtube – Ook YouTube heeft mooie mogelijkheden om te adverteren. Lees meer over de mogelijkheden: Adverteren op YouTube.

Adverteren op thema websites

adverteren op internet

Adverteren op een thema website

Het kan voor je bedrijf interessant zijn om een advertentie te hebben op een website die zich heeft gespecialiseerd in een bepaald onderwerp. Bijvoorbeeld ‘trouwen’ of ‘klussen’. Deze websites krijgen bezoekers die geïnteresseerd zijn in dat thema. Hier kun je als bedrijf mooi bij aansluiten.

Dergelijke thema websites hebben vaak mogelijkheden om te adverteren, soms in combinatie met een redactioneel artikel op een van de webpagina’s. Een voorbeeld van een thema website zie je hiernaast.

Wat kost adverteren op internet?

Het is moeilijk om hier in het algemeen iets over te zeggen. Afhankelijk van de branche en het soort producten of diensten die je organisatie aanbiedt, kan een tekstadvertentie op Google Adwords van een paar eurocent tot enkele tientjes per click kosten. Daarnaast moet je rekenen op het uurtarief van de SEA specialist.

In het algemeen geldt dat je bij adverteren op internet een maximum bedrag kunt instellen dat je per dag of gedurende de campagne wilt uitgeven. Dit kun je instellen van een paar euro per dag tot wat je maximum dan ook is. Dit geldt voor Google Adwords en social media.

Bij adverteren op een thema website zijn er vaak ‘vaste’ bedragen voor een advertentie. Een banner bovenaan de pagina kost een X bedrag per week bijvoorbeeld. Deze bedragen zijn soms onderhandelbaar, vandaar dat het woord ‘vaste’ tussen aanhalingstekens staat.

Reken bij het opstellen van een advertentiecampagne ook altijd de tijd mee die je kwijt bent aan het opstellen van de advertentie. Je hebt tekst nodig en in veel gevallen ook goed beeldmateriaal. Soms is een vormgever nodig om de advertentie mooi op te maken. Ook het plaatsen, corrigeren en monitoren van de advertentie kost tijd en dus geld.

Online adverteren versus organische zoekresultaten

adverteren op internet

Themakaarten in de zoekresultaten

Als je Google een zoekopdracht geeft, verschijnen onder de Google Adwords advertenties ‘organische’ zoekresultaten. Organische zoekresultaten zijn weergegeven als tekstregels, afbeeldingen, video’s, en, sinds enige tijd: themakaarten.

Wat je als bedrijf wilt, is dat je met pagina’s van je website en met interessante social media posts op de eerste pagina verschijnt in de zoekresultaten. En het liefst wil je met bepaalde zoektermen op nummer 1 staan. De meeste mensen clicken namelijk op positie 1.

Je kunt met goede webteksten hoger komen in Google, maar dus ook met afbeeldingen en video’s. Daarvoor heb je goede inhoud nodig. Op de website en op social media.

Opbouwen
Let wel: hoger komen in Google is meestal niet in een week te realiseren. Dat duurt even. Je moet namelijk online populariteit en vertrouwen opbouwen. Een combinatie van betere webteksten en inspanningen op social media met adverteren op internet om de eerste periode te overbruggen kan een goede strategie zijn als je op korte termijn resultaat wilt bereiken.

Langdurig effect
Het voordeel van het verbeteren van de vindbaarheid van je website is dat dit een langduriger effect heeft dan adverteren. Ook na een jaar kan een goede webtekst nog nieuwe bezoekers naar de website trekken. Hoe doe je dat? Door goede informatie te bieden en door antwoord te geven op een vraag van je potentiële klant. Als je begrijpt wat er leeft bij je klant, dan haal je ‘m met goede inhoud naar je website toe.

Meer bezoekers
Feenomeen is goed in het leveren van voor Google geoptimaliseerde webteksten en andere content (inhoud) voor je website en social media kanalen die aansluiten bij wat potentiële klanten zoeken. Zo krijg je meer bezoekers naar de website. Dat levert uiteindelijk meer klanten en dus meer omzet op. Je kunt met de juiste teksten, interessante posts, afbeeldingen met de juiste naam en voor google geoptimaliseerde video’s een betere positie bereiken met de website van je bedrijf.

Wil je meer weten over welke vorm van adverteren op internet het beste past bij jouw organisatie? Neem contact op met Margreet Feenstra van Feenomeen.

Ga naar Over Feenomeen, Gratis communicatie advies voor je bedrijf, 44 manieren van reclame maken, Checklist website laten maken.