Nieuwe klanten vinden

Geen idee hoe je nieuwe klanten kunt vinden?

Je hebt een eigen bedrijf maar je weet niet waar je nieuwe klanten kunt vinden? Ga aan de slag met de onderstaande stappen. Zo maak je voor jezelf duidelijk wie je klanten zijn, waar ze zich bevinden en hoe je ze het beste kunt benaderen.

Stap 1 Bestaande klanten inventariseren


Heb je een lopend bedrijf, dan is het goed om eens te inventariseren wie je huidige klanten zijn.

– Heb je nog niet zo veel klanten? Schrijf van iedere klant op hoe deze bij jouw bedrijf is gekomen: op basis van een advertentie, via social media, door mond-tot-mond-reclame, naar aanleiding van een ontmoeting op een bijeenkomst, spontaan door je winkel binnen te stappen, door google, viavia, door een artikel in de krant of omdat de klant eerder werk van je bedrijf heeft gezien? Bedenk of je op dezelfde manier aan nieuwe klanten kunt komen. Oftewel: is het zinvol om dezelfde inspanning te herhalen?

Voorbeeld: Feenomeen heeft de meeste freelance opdrachten viavia gekregen. Om nieuwe klanten te vinden is het dus handig om aan de mensen in mijn netwerk kenbaar te maken dat ik ruimte heb voor een nieuwe opdracht.

– Heb je al redelijk wat klanten? Kies dan een paar klanten uit waar je er meer van zou willen. Dat kan bijvoorbeeld zijn omdat deze klant een flinke omzet voor je bedrijf heeft opgeleverd of omdat je voor die klant iets hebt gemaakt of geleverd waar je in de toekomst meer van wilt aanbieden.

Voorbeeld: Je geeft muziekles en je hebt ervaren dat kinderen in de basisschoolleeftijd langer les bij je nemen dan pubers. Dat vind je belangrijk. Bovendien heb je veel plezier in lesgeven aan jongere kinderen. Je gaat vanaf nu ouders van basisschoolkinderen actief benaderen.

Ben je net begonnen en heb je nog helemaal geen klanten?

– Vraag aan mensen uit je omgeving of ze met je willen meedenken: wie zijn jouw klanten volgens hen? Bekijk ook websites van bedrijven die iets vergelijkbaars aanbieden als jij. Hoe zien hun klanten eruit?

Stap 2 Wie zijn je nieuwe klanten?

Hoe meer je weet over je huidige en je potentiële klanten, des te makkelijk kun je ze vinden als nieuwe klant. Wees een Sherlock Holmes en kom zoveel mogelijk te weten over je klantgroepen.

Probeer per klant een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving te maken:
– wat is het opleidingsniveau van je klant (vmbo, havo, vwo, mbo, hbo, universiteit)
– wat is het inkomensniveau (bijstand, WW, laag of middeninkomen, hoog inkomen, vermogend)
– welk geslacht en welke leeftijd (man, vrouw, kind, puber, oudere)
– waar woont je klant (hooguit 2 kilometer vanaf je winkel of kan hij ook in Australië wonen?)
– wat vind je klant belangrijk (status, korting, hoeveelheid, service, persoonlijke benadering, anonimiteit, laagste prijs, exclusiviteit, massa)
– waar houdt je klant van (hobby, vervoermiddel, kledingstijl, werk, gezinssituatie, karaktertrekken)

Veel bedrijven hebben meerdere doelgroepen. Als dat bij jouw bedrijf ook het geval is, maak dan per doelgroep een omschrijving.

Voorbeeld: een pannenkoekenrestaurant in een middelgrote stad heeft gezinnen met kleine kinderen als grote doelgroep. Je kunt van verschillende klantgroepen een omschrijving maken: opa’s en oma’s, vaders en moeders, tantes en ooms van kinderen in de leeftijd van twee tot twaalf jaar. De klant houdt van veel, lekker, eenvoudig en goedkoop. Prijs en snelheid zijn belangrijk, correcte en vriendelijke benadering zijn belangrijk. Op woensdag en in het weekend hebben de klanten het meeste tijd en behoefte om te komen. Inkomen: vanaf minimumloon tot hoog inkomen. Straal van tien kilometer vanaf het restaurant. Verleiden tot herhaalbezoeken kan bijvoorbeeld met loyaliteitsprogramma of gratis kadootje voor kinderen.

Stap 3 Wat typeert jouw klanten?

Je hebt nu een globale omschrijving van een of meer klanten. De volgende stap is om te achterhalen welk kenmerk uit deze doelgroep maakt dat deze klant voor jouw bedrijf kiest. Je kunt dit natuurlijk best rechtstreeks aan je bestaande klanten vragen. Is het de prijs die de doorslag geeft? Of de locatie,  service of exclusiviteit? Probeer te achterhalen wat je huidige klanten zo waarderen aan je bedrijf. Dan kun je daarmee de boer op om nieuwe klanten te vinden.

Voorbeeld: een schoonheidsinstituut heeft veel zakenvrouwen als klant. Het ligt voor de hand om deze groep te benaderen via LinkedIn, via netwerkbijeenkomsten, congressen en serviceclubs. De klanten zullen over het algemeen minder dan tien kilometer willen rijden naar het instituut, dus geografisch gezien kan het bedrijf zich het beste concentreren op zakenvrouwen uit de regio.

Stap 4 Nieuwe klanten benaderen via het juiste medium

Nu je meer weet over je huidige en potentiële klanten, kun je gaan brainstormen over wat de gewoontes zijn van je doelgroep. Zijn het fanatieke facebookers, lezen ze het gratis weekblad of zitten ze veel in de auto op de weg? Probeer een zo gedetailleerd mogelijk profiel samen te stellen van de mensen uit je doelgroep. Dan kun je ze benaderen via het medium waar ze gebruik van maken. De kans op succes is dan veel groter.

Voorbeeld: je biedt een telefoon aan met grote toetsen, speciaal voor ouderen. Een advertentie in het gratis weekblad, in het tijdschrift van de ANBO of in de ANWB gids zijn dan passende media. Benader ook vrouwen tussen de veertig en 65 jaar omdat kinderen vaak producten aanschaffen voor hun bejaarde ouders. Dat kan dan bijvoorbeeld heel gericht via facebook.

Stap 5 Ga aan de slag

Je hebt nu als het goed is een beter beeld van een of meer klantgroepen. Ga aan de slag en benader die klantgroep via het juiste medium. Bedenk dat je als bedrijf altijd met mensen te maken hebt, ook bij business-to-business marketing en communicatie! Veel succes.

Ik hoop dat je iets hebt aan bovenstaande stappen. Laat hieronder weten wat je ervan vindt en of Feenomeen je nog ergens mee kan helpen.

Hulp nodig bij online marketing en communicatie? Neem contact op met Feenomeen.

Misschien vind je dit ook interessant. Gevonden worden in google: dat is de uitdaging.