Je hebt een eigen zaak maar je weet niet welke volgende stap je moet zetten om meer aandacht te krijgen voor je bedrijf. Dan vraag je je waarschijnlijk af: hoe breng ik mijn bedrijf onder de aandacht?

Begin eens met het beantwoorden op deze 6 vragen.

Hoe breng ik mijn bedrijf onder de aandacht

Hoe breng je je bedrijf onder de aandacht?

1. Bij wie wil je je bedrijf onder de aandacht brengen?
2. Wat wil je ermee bereiken?
3. Welke media passen bij wat je wilt bereiken?
4. Welke vorm van aandacht past bij jouw bedrijf?
5. Wat mag aandacht voor je organisatie kosten en wat moet het opleveren?
6. Wat kun je zelf doen en wat wil je uitbesteden?

Het zijn heel voor de hand liggende vragen, ik weet het. Maar het is zó belangrijk om te weten wat je doel is en wat je mogelijkheden en verwachtingen zijn.

Hieronder een toelichting bij elke vraag.

1. Bij wie wil je je bedrijf onder de aandacht brengen?

Misschien denk je nu wel ‘Ja, hallo! Bij mijn potentiële klanten natuurlijk!’ Okay, okay. Maar wie zijn die klanten van je? Waar wonen ze, wat doen ze in het dagelijks leven, wat lezen ze en welke tv-programma’s kijken ze graag? Zorg dat je zo veel mogelijk over hen te weten komt. Dan kun je ze gemakkelijker bereiken omdat je weet wat ze interessant vinden en waar ze naar op zoek zijn.

Oftewel: wie zijn je klanten eigenlijk? En waar begeven ze zich?

Je zou kunnen denken: hoe meer mensen over mijn bedrijf weten, hoe beter. Ja en nee.

Waarom zou je mensen in Australië willen bereiken met je groentewinkel in Zeist?
En waarom zou je kinderen willen bereiken om rollators te verkopen?

Precies. Zorg dat je de mensen bereikt die jouw klant kunnen worden.

Tip: richt al je aandacht alleen op jouw potentiële klanten.

2. Wat wil je ermee bereiken?

Stel vast welke doelen je wilt bereiken. Je wilt bijvoorbeeld meer omzet. Maar waarmee? Met welk product of welke dienst? Waar wil je meer van ‘verkopen’?

Bedenk dat je klant niet op zoek is naar een bedrijf, maar naar een bepaald artikel, een bepaalde dienst, naar een antwoord of een oplossing.

Breng dus je producten of diensten onder de aandacht, niet je bedrijf!

Als je bedrijf meerdere producten of diensten aanbiedt, is het handig om te bepalen waar je meer van wilt ‘verkopen’. Met het ene product of die ene dienst verdien je misschien meer dan met de andere. Of je vindt het ene werk leuker dan het andere. Of je wilt je de komende tijd specialiseren in een bepaalde richting.

Promoot datgene waar je meer klanten voor zoekt.

Andere doelen kunnen zijn: de naamsbekendheid van je bedrijf vergroten, imago van je bedrijf versterken, betrokkenheid bij je organisatie vergroten.

Formuleer dus eerst wat je wilt bereiken met de promotie van je organisatie. Dat kan de komende weken of maanden iets anders zijn dan over een jaar.

3. Welke media passen hierbij?

Jouw potentiële klanten hebben bepaalde gewoontes en voorkeuren. Ze lezen wel of geen krant, zijn veel of weinig online, zitten op verschillende social media of willen online niet gevonden worden, ze gaan graag winkelen of bestellen veel online, ze zijn lid van een vereniging of niet, etcetera.

Bij jouw klanten past dus een bepaald profiel. Sluit daarom met je promotiekanalen en -middelen aan bij de gewoontes en voorkeuren van je potentiële klanten.

Je kunt kiezen tussen de volgende mediakanalen:
– lokale, regionale en landelijke radio
– sponsoren van vereniging: via reclamebord, shirts, advertentie in blaadje
– weekkrant, regionale krant, landelijke krant: redactioneel
– billboard
– driehoeksborden
– sociale media: facebook, twitter, linkedin, instagram, pinterest
– internet (gevonden worden in google)
– beurzen, fairs, markten
– posters, folders, promotiekaartjes, magazines, visitekaartjes, banners
– advertenties in vak- en publieksbladen, lokale, regionale en landelijke kranten
– google adwords, facebook ads, twitter ads, marktplaats
– lokale, regionale en landelijke tv
– youtube, vimeo
– bedrijfskleding
– plastic en papieren tassen
– promotie artikelen als sleutelhangers, pennen
– nieuwsbrief van andere bedrijven met dezelfde doelgroep
– flyeren
– promotieteam op pad sturen

Per kanaal kun je een actie bedenken.

4. Welke vorm van promotie past bij jouw bedrijf?

De vorm die je kiest voor de promotie van je bedrijf moet passen bij het karakter van je organisatie.

Welke schrijfstijl past bij je bedrijf, welke kleuren en welke uitstraling. Welke toon sla je aan met je advertentietekst. Passen ludieke acties bij je organisatie. Of shockeren.

Kies de vorm die past bij je bedrijf. En bij jou en je collega’s.

De vorm die je kiest om aandacht te krijgen voor je organisatie moet passen bij het DNA van je bedrijf.

5. Wat mag aandacht voor je bedrijf kosten en wat moet het opleveren?

Promotie kost meestal geld. Maar niet altijd. Je kunt met free publicity (gratis publiciteit) aandacht voor je bedrijf genereren. Met een persbericht kun je alle media benaderen die er voor je bedrijf toe doen. Zorg er bij een persbericht voor dat je nieuws brengt dat voor derden interessant is.

Maar goed, free publicity is slechts één van de mogelijkheden om meer aandacht te krijgen voor je bedrijf. En media zullen niet iedere maand belangstelling hebben om over je organisatie te berichten.

Maak daarom een jaarbegroting voor de promotie van je bedrijf. Hoeveel kan en wil je uitgeven? En waaraan?

Je weet misschien al vrij snel wat het mag kosten. Maar heb je ook ideeën over wat promotie moet opleveren? Maak je verwachtingen concreet. Bij online marketing en communicatie is veel meetbaar. Stel vast wat je verwachtingen zijn. Wat is realistisch? En wanneer ben je tevreden?

6. Wat kun je zelf doen en wat wil je uitbesteden?

In het verlengde van vraag 5 kun je bedenken wat je allemaal zelf kunt en wilt doen. Hoeveel tijd heb je zelf voor het onder de aandacht brengen van je bedrijf? En hoeveel talent heb je hiervoor? Misschien ben je heel goed in bloggen en fotograferen, maar weet je niet veel van het maken van een functionele website of een advertentie in een tijdschrift. Schakel dan hulp in voor hetgeen je (nog) niet in de vingers hebt.

Feenomeen helpt je graag. Het liefst zou ik je meteen een advies op maat geven, helemaal passend bij jouw bedrijf of organisatie. Neem contact op als je hier belangstelling voor hebt. Veel succes met het onder de aandacht brengen van je bedrijf!

Lees ook Nieuwe klanten vinden voor je bedrijf in 5 stappen

Vertel Feenomeen hieronder wat je vindt van deze informatie.